‘Wat kunnen we doen om de missie, visie en waarden van onze organisatie meer te laten leven bij onze medewerkers?’ Het is een vraag die ik regelmatig krijg van organisaties. “Heel erg veel,” antwoord ik daar meestal op. Benieuwd wat ik daarmee bedoel? Lees dan zeker deze blog.
Waarom die missie-visie-waarden ?
De missie, visie en waarden zijn niet zomaar mooie woorden op je website of in je vacature. Nee, je missie-visie waarden:
- vormen het fundament van je organisatie, de basis waarop je je werkgeversidentiteit bouwt.
- zijn een bron van inspiratie en motivatie voor je medewerkers.
- bieden duidelijkheid in doelstellingen en prioriteiten, en creëren stabiliteit in tijden van verandering
- zijn essentieel voor een sterke bedrijfscultuur en vormen de basis van je beleid.
- en laten we eerlijk zijn, ze onderscheiden je ook van andere organisaties. Ze geven je een unieke identiteit die aantrekkelijk is voor zowel klanten als nieuwe medewerkers.
Vooraleer ik mijn 5 praktische tips deel alvast dit:
Misschien is het goed om je als organisatie eerst zelf de vraag te stellen: wat doen we al in onze organisatie om waardengericht gedrag te motiveren en niet-waardengericht gedrag te ontmoedigen?
Hoe de missie-visie-waarden meer laten leven op de werkvloer?
Uit mijn eigen ervaring deel ik graag deze 5 tips:
- Communiceren, communiceren & communiceren: Door regelmatig de missie, visie en waarden te benadrukken tijdens teamvergaderingen, workshops, bij de onboarding, gesprekken met medewerkers,… kan je ervoor zorgen dat ze niet alleen woorden op papier zijn, maar een leidraad vormen voor het dagelijks handelen in je organisatie. Neem de waarden ook op in je arbeidsreglement bijvoorbeeld.
- Concrete tip: Wil je de betrokkenheid van je medewerkers vergroten en tegelijkertijd hun kennis en begrip van de missie, visie en waarden van je organisatie versterken? Dan is het organiseren van een ‘Dilemmaspel Workshop’ een uitstekende zet. Tijdens deze workshops worden de kernboodschappen van de missie, visie en waarden herhaald en benadrukt. Maar het gaat verder dan alleen maar luisteren naar woorden op papier. Door middel van een speciaal ontworpen ‘dilemmaspel’ worden deze abstracte begrippen omgezet in concrete situaties die medewerkers kunnen tegenkomen in hun dagelijkse werkzaamheden. Door praktijksituaties en dilemma’s te behandelen, worden medewerkers gestimuleerd om na te denken over waardengericht gedrag en hoe ze dit in hun eigen werkpraktijk kunnen implementeren.
2. Leg linken: Leg de link met de missie-visie-waarden bij de bespreking van lopende en nieuwe projecten en laat ze ook terugkomen in bijvoorbeeld je aanwezigheidsbeleid, je verloningsbeleid.
- Concrete tip: denk aan de CAO 90, de ‘Niet-recurrente resultaatsgebonden premie’ of loonbonus. Het blijft een interessante manier om medewerkers een extra te geven in functie van een collectief doel, én op deze manier ook de waarden van je organisatie te laten ‘leven’ bij je medewerkers. Enkele voorbeelden zijn doelstellingen die verband houden met:
- welzijn op het werk en veiligheid, zoals deelname aan workshops rond stressbeheersing of het verminderen van verzuim en arbeidsongevallen.
- maatschappelijk verantwoord ondernemen en milieu, zoals het verminderen van afval en het bevorderen van recycling.
- mobiliteit, zoals het promoten van zachte mobiliteit en het aanmoedigen van werknemers om gebruik te maken van het mobiliteitsbudget.
3. Leidinggevenden als rolmodellen: Het is van essentieel belang om leidinggevenden bewust te maken van hun rol als voorbeeld binnen de organisatie. Ondersteun hen hierin, zodat zij een houding aannemen die in lijn is met de vastgestelde missie-visie-waarden, waardoor zij een duidelijk en coherent beeld uitstralen naar hun teamleden.
4. Actueel houden: Bekijk regelmatig of je missie-visie-waarden nog wel actueel zijn. Soms moeten die na een paar jaren worden aangepast. Dat is zeker zo na veranderingen in de sector, de organisatie en het beleid. Als je missie-visie-waarden achterhaald blijken, kunnen ze onmogelijk leven op de werkvloer.
5. Volg niet-waardengericht gedrag op: misschien geen populaire actie, maar oh zo belangrijk! Wees proactief in het opvolgen van gedrag dat niet in lijn is met de waarden van de organisatie. Identificeer dit gedrag, bespreek het met de betrokken medewerkers en neem indien nodig corrigerende maatregelen. Het handhaven van een cultuur van waardengericht gedrag staat of valt met het aanpakken van gedrag dat hier niet aan voldoet.