Dat was wat een Nederlandse concullega mij vorige week op het einde van onze Zoom meeting zei. Ik had deze uitspraak nog nooit gehoord, ‘dank je wel’ zei ik want in mijn naïviteit dacht ik dus dat dit een manier was om mij succes te wensen met mijn zaak. Niks is minder waar, iemand veel personeel toewensen betekent eigenlijk iemand zakelijk gezien veel miserie toewensen. Ik kon een spontane vloek niet onderdrukken…
Ik ben het eens gaan opzoeken, deze ‘verwensing’. Deze uitspraak vindt blijkbaar zijn oorsprong in de Joodse en Arabische samenleving. Zeker als HR vind ik het bijzonder amusant dat veel personeel hebben gelijkgesteld wordt met veel problemen.
Maar ik zie het wel vaak gebeuren. Je start als zelfstandige met een eenmanszaak vol passie. Je doet waar je goed in bent en je bedrijf groeit. Om verder te groeien kan je niet anders dan aanwerven. En ineens word je werkgever met bijkomende verplichtingen en kosten.
Een eerste aanwerving, je stelt een vacature op en houdt enkele gesprekken. Je vindt een medewerker die perfect bij je zaak past, en die instemt met het loon dat jij voorstelt.
Je krijgt er enkele verplichte aansluitingen bij (sociaal secretariaat, arbeidsongevallenverzekering, interbedrijfsgeneeskundige dienst). Je hebt weinig tijd, want je nieuwe medewerker kan maandag starten, dus je sluit aan waar je boekhouder of sociaal verzekeringsfonds je aanraden. En blijkbaar heb je nu ook aan arbeidsreglement nodig, maar gelukkig kan je een modeldocumentje gebruiken. Het loopt goed, je nieuwe medewerker is erg plichtsbewust, denkt mee met je zaak, jullie werken fijn samen.
Je groeit verder en doet een tweede aanwerving,…En dan heb je ineens tien mensen in dienst en komen er vragen rond vakantie, ouderschapsverlof, loonsopslag, thuiswerk, opleiding volgen… Blijkbaar staat er in je modeldocument arbeidsreglement iets over verlofaanvragen en thuiswerk, maar niet helemaal zoals jij dit wenst toe te passen. Oei, wat nu? Je laat het zo, het lijkt allemaal wel te lopen.
Je ziet ook wel dat de ene medewerker misschien minder betrokken is bij je zaak dan de andere, dat de ene medewerker blijkbaar al eens meer ziek is dan de andere,…maar ja, wat doe je eraan? Je laat het zo, het lijkt allemaal wel te lopen.
En dan geeft je eerste medewerker zijn ontslag en zinkt de moed je in je schoenen.
Herken je je in deze situatie? Dan begrijp je de uitspraak ‘ik wens je veel personeel’ zeker wel. Diepe zucht kan ik me inbeelden…maar dat hoeft niet zo te zijn.
Maak het je makkelijk en bespaar jezelf tijd én geld: als je merkt dat je personeelszaken je veel tijd en energie vragen, kies er dan voor om beroep te doen op een partner met heel wat ervaring in dit domein die samen met jou je personeelsbeleid en loonadministratie bekijkt en jou en je organisatie ondersteunt met praktische oplossingen die echt werken.
Gezien mijn ruime ervaring als HR Generalist zorg ik voor een hands-on én werkbare oplossing voor al je HR vragen. Ik sta je graag bij met raad en daad voor om jouw HR beleid vorm te geven en ik garandeer je: geen blabla maar oplossingen die werken voor jou en je medewerkers.