Match made in summer: solliciteren of rekruteren in de zomer heeft dat zin?

2 augustus 2024 | Personeelsbeleid, War for talent

rekruteren of solliciteren in de zomer

De zomervakantie: een tijd van zon, zee, zand en… sollicitaties? Voor veel bedrijven lijkt het misschien niet ideaal om midden in de zomer actief op zoek te gaan naar nieuwe medewerkers, en sollicitanten nemen misschien even een pauze van solliciteren. Maar wat als ik je vertel dat juist deze periode vol zit met unieke kansen? Terwijl iedereen ontspant en geniet van het mooie weer, kan jij als potentiële werkgever of kandidaat misschien juist wel het verschil maken. Vier tips voor rekruteren en solliciteren in de zomerperiode.

1. In deze periode val je makkelijker op, als bedrijf en als kandidaat

‘Komkommertijd’ zo wordt de zomerperiode op rekruteringsvlak wel eens genoemd. Veel bedrijven zetten hun rekruteringsactiviteiten in de zomermaanden inderdaad op een lager pitje en veel sollicitanten zijn met verlof. Wie is er nu bezig met solliciteren als je ook op een zonnig strand kan zitten? Maar hier ligt juist jouw kans! Minder concurrentie betekent dat jouw vacature of kandidatuur meer opvalt.

Bovendien: Veel mensen gebruiken de zomer om na te denken over hun loopbaan en staan mogelijk meer open voor nieuwe kansen omdat ze even uit hun dagelijkse routine zijn gestapt.

Als sollicitant kan het ook aantrekkelijk zijn om in een minder competitieve periode op zoek te gaan naar nieuwe mogelijkheden, want minder concurrentie betekent dat jij ook meer kans hebt op te vallen bij werkgevers.

2. Breng de vakantiesfeer in je vacature en sollicitatie

Zomer staat gelijk aan ontspanning en plezier. Waarom zou je die zomerse vibes niet meenemen naar je vacature en sollicitatie? Maak je vacatureteksten luchtig en vrolijk, gebruik zomerse beelden en laat zien dat werken bij jouw bedrijf ook in de zomer een feestje is.

Geef ook je Employee Value Proposition, wat je als werkgever je medewerkers biedt – de arbeidsvoorwaarden zeg maar – een zomers tintje. Breng o.a. flexibele werktijden, de mogelijkheid om thuis of vanop een andere locatie te werken, of extra vakantiedagen onder de aandacht. Hiermee laat je zien dat je als werkgever rekening houdt met de behoeften van je medewerkers. Een zomerse setting zal jouw vacature zeker doen opvallen en kandidaten aantrekken.

Als sollicitant verwijzen naar jouw loopbaanreflecties in deze periode kan een persoonlijk tintje aan je sollicitatie brengen en je motivatie versterken. Zo kan je nog meer overtuigen dat je sollicitatie voor die vacature bij die werkgever juist heel erg bewust is.

3. Meer me time, meer mensen online

Tijdens de zomervakantie zijn mensen vaker online, op zoek naar ontspanning en amusement. Sta even stil bij wie jouw doelgroep is voor jouw vacature(s) en waar ze zich bevinden.

Interessant om weten: Normaal gemiddeld is 15% van het totale arbeidspotentieel actief op zoek naar een baan. Momenteel schommelt dit rond de 11%. Dat zijn mensen die actief op zoek zijn naar een job en die dus naar vacatures kijken, slechts 11%! Maar kansen liggen bij het bereiken van de latente werkzoekenden: mensen die niet actief op zoek zijn naar een nieuwe job, maar wel mogelijk interesse hebben als ze een interessant aanbod zien passeren. Deze groep wordt geschat tussen de 45 à 60% van de arbeidsmarkt. Deze behoren zeker tot jouw doelgroep!

En wat doet die doelgroep in de zomer? Meer tijd doorbrengen op hun smartphone, op social media en op het internet. Gebruik deze tijd om je werkgeversmerk en vacatures op een slimme manier onder de aandacht te brengen. Zet in op online campagnes die inspelen op de zomerse mindset van je doelgroep. Minder concurrentie betekent dat jouw advertenties meer opvallen en je tegen lagere kosten per klik meer bereik hebt. Denk aan creatieve Employer Branding- en Jobmarketingcampagnes die je doelgroep aanspreken en hen verleiden om te reageren. Bovendien kan een vacature die inspeelt op hun zomerse gemoedstoestand aantrekkelijker zijn dan een standaard jobadvertentie.

Als kandidaat, blijf in de zomerperiodes de vacatures bekijken, er zullen er allicht minder zijn, maar heel wat concullega’s sollicitanten zijn ook met verlof, zo heb je een streepje voor.

4. Gouden tip

En naast deze drie zomertips, de steeds gouden tip: Blijf authentiek in je communicatie, dat wordt altijd gewaardeerd,  zowel als werkgever als kandidaat.

Solliciteren of rekruteren in de zomerperiode? Zeker doen! Hulp nodig? Neem gerust contact met ons op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek. Samen zorgen we voor die ‘match made in summer’.

Pin It on Pinterest

Share This