Wanneer is het juiste moment om HR in te schakelen voor je start-up?

21 augustus 2024 | HR beleid, Personeelsbeleid

Stel je voor: Je start-up groeit sneller dan je ooit had durven dromen. De opdrachten stromen binnen, het team breidt uit, en alles lijkt op rolletjes te lopen. Je bent goed bezig. Maar met deze groei komt ook een nieuwe uitdaging. Je team heeft vragen die je niet meteen kunt beantwoorden, sommige medewerkers lijken ontevreden te zijn, iemand vraagt loonsverhoging, een andere medewerker vraagt een grotere firmawagen , je leest in een nieuwsbrief dat een update van het arbeidsreglement nodig is, … je wordt overspoeld door vragen van medewerkers, je sociaal secretariaat,…. Klinkt herkenbaar? Dat is het moment waarop je denkt: misschien is het wel tijd voor HR.

Waarom HR essentieel is voor de groei van je start-up

Wat is HR eigenlijk? HR, oftewel Human Resources, gaat veel verder dan alleen het aannemen van nieuwe medewerkers en het regelen van de payroll. Het is een vak dat helaas te vaak onderschat wordt. HR is toch gewoon een babbeltje slaan met de mensen en wat vacatures openzetten? Nee dus! Vergelijk het met de boekhouding van je onderneming: je wilt toch ook dat iemand met ervaring en kennis dit op zich neemt in plaats van iemand die gewoon “goed is met cijfers”? Voor je HR wil je dus ook iemand inzetten die meer kan dan ‘een goed babbeltje slaan met mensen’.

De zaakvoerder of CEO als HR

De noodzaak van een HR-afdeling hangt natuurlijk ook af van welke rol jij als zaakvoerder of CEO jezelf ziet opnemen. Als je je voornamelijk wil focussen op de strategische groei en innovatie van het bedrijf, dan kan het volledige uitbesteden van HR-taken aan een professional de juiste keuze zijn. Als je graag nauw betrokken blijft bij het team en de cultuur, zal een HR-adviseur eerder een ondersteunende rol spelen zonder de volledige verantwoordelijkheid over te nemen.

Heb je ooit stilgestaan bij hoeveel tijd je werkelijk besteedt aan HR-taken?

Bedenk wel dit: medewerkers staan eigenlijk in een afhankelijkheidsrelatie tegenover hun zaakvoerder/CEO. Per definitie zijn ze daardoor nooit de volle 100% open. Hoe weinig hiërarchie of hoe open-minded jouw organisatie ook is, jij blijft hun ‘baas’. Bovendien heb je als zaakvoerder ook niet altijd alle vereiste skills om een rol als HR-manager op te nemen en wil je hoogstwaarschijnlijk liever met andere dingen in je organisatie bezig zijn.

Wanneer is het tijd om HR in te schakelen?

Een veelgestelde vraag waar helaas geen eenduidig antwoord op is. Van zodra je één medewerker hebt, ben je eigenlijk al een HR-beleid aan het voeren. Dat omvat dan vooral de basis: aanwerven en loonadministratie. Op dat moment doe je dat wellicht nog onbewust, maar hoe meer medewerkers je aan boord brengt, hoe crucialer het wordt om bewuster om te gaan met HR.

Wat zegt onderzoek? De HR Benchmarks studie uit 2019 stelt 1 voltijdse HR-medewerker per 113 medewerkers, terwijl een andere studie van Berenschot samen met HR Strategie (2019) zegt 1 persoon per 74 medewerkers. In die zin is het in de start-up en scale-up fase eerder aangeraden om eerst outsourcing uit te proberen en een externe HR consultant in te schakelen.

Signalen om op te letten: Merk je dat de HR-taken voor slechts 1 dag per week werk opleveren, dan zit je goed met outsourcing. Zie je dat het al snel richting 4 dagen gaat, bekijk dan of het mogelijk is om iemand vast in dienst te nemen. Het gaat dan over alle aspecten van HR: verloning, interne communicatie, rekrutering, vragen beantwoorden van werknemers, opleidingen, juridische documenten opstellen, enzovoort.

Mijn advies: vanaf dag één HR

Als je het mij vraagt, is het verstandig om vanaf dag één, zelfs voor je eerste aanwerving, HR-advies in te winnen. Een HR-professional kan je immers helpen bij het opzetten van de juiste structuren en processen, zodat je vanaf het begin een solide basis legt voor toekomstige groei. Denk aan het opstellen van contracten, arbeidsvoorwaarden, en een aantrekkelijke employer branding strategie en employee journey die je bedrijf onderscheidt.

POP Consult & Coaching: Jouw HR-partner

Heb je als zaakvoerder nood aan een partner om je personeelsbeleid op punt te zetten? POP Consult & Coaching biedt verschillende oplossingen, van enkele uren advies met het Hi-5 pakket tot een volledig extern HR-partnerschap. Met het Hi-5 pakket krijg je 5 credits voor HR-advies van aanwerving tot ontslag. Dit omvat ondersteuning bij gesprekken met medewerkers, het opstellen van vacatures, advies bij loonsverhogingen en meer.

Nood aan meer ondersteuning op HR-vlak? Als externe HR-partner begeleidt POP Consult & Coaching zaakvoerders bij het uitwerken, implementeren, en opvolgen van een structureel en transparant personeelsbeleid, passend bij de zaak en de zaakvoerder, met een focus op het duurzaam inzetbaar houden van talenten.

Pin It on Pinterest

Share This