Vandaag ging ik met mijn wagen naar de garage voor mijn winterbanden. Ongetwijfeld een erg herkenbare situatie voor jou? Je mag het beroepsmisvorming noemen, maar ik zag meteen een link met HR beleid en de huidige context van werk en arbeidsmarkt.
Waarom winterbanden?
Die wissel van mijn banden deed me eraan terugdenken dat ik dat vroeger niet deed, zo een zomer- en winterbandenwissel. Ik ben er maar sinds die harde winters van 2010 mee gestart.
Vroeger werd dat gewoon ook veel minder gedaan. Ik kan me vb. niet herinneren dat mijn vader ooit voor een bandenwissel naar de garage ging.
Die wissel van banden maakt mijn auto ‘winterproof’ zodat ik veilig kan blijven rijden mocht er een echte winter op ons afkomen. Waar ik woon, is er best een stevige helling en bij sneeuw en ijzel is rijden met zomerbanden hier echt GEEN optie.
De link met HR beleid?
Wat mijn winterbanden dan wel te maken hebben met jouw HR beleid? Mijn vraag is deze: zorgt jouw HR beleid ervoor dat je organisatie kan blijven bollen, ook op moeilijke wegen?
Misschien heb je een HR beleid dat eerder ‘organisch’ is gegroeid en was er tot nu geen nood om daar veel aan te veranderen want alles liep wel op wieltjes. En, als er zich eens een situatie voordeed, dan zorgde je wel voor een ad hoc oplossing en alles bleef bollen.
Net zoals die harde winters rond 2010 mij en vele anderen toch voor winterbanden lieten kiezen, bevinden we ons momenteel in een heel erg andere situatie qua werkcontext.
‘De arbeidsmarkt staat in brand’ lees je wel vaker.
‘The war for talent’ is in Vlaanderen niet langer een ver van ons bed-show.
Klopt helaas allemaal. Organisaties staan vandaag dan ook voor ongeziene uitdagingen op vlak van HR. De essentie van je HR beleid is: medewerkers optimaal inzetten met als doel bij te dragen tot het realiseren van de doelstellingen van de organisatie.
Wel, die medewerkers vinden, houden en optimaal inzetten, het is op dit moment echt niet evident. Dat maakt dat je als organisatie niet gewoon kunt blijven doen wat je tot nu steeds hebt gedaan. Onder andere ‘weersomstandigheden’ blijven rijden kan niet op dezelfde manier dan voorheen.
Als HR of ondernemer heb je zeker al gemerkt dat als je bijvoorbeeld
- je vacature bekend maakt zoals je vroeger deed, je er amper reactie op krijgt?
- je medewerkers iets extra geeft, ze er anders of nauwelijks op reageren?
- …
Vragen deze ongeziene uitdagingen ook om complexe en dure oplossingen?
Het zijn andere omstandigheden op de wegen waarop we rijden en die vragen een andere aanpak of rijstijl.
Maar vergis je niet: die andere aanpak moet niet altijd veel kosten of ik-weet-niet-hoe-complex zijn! Om in de winter te kunnen blijven bollen moeten we immers ook geen heel nieuwe, speciale super uitgeruste Snowmobile gaan kopen. Dat is in elk geval mijn visie.
Soms volstaat het om met een nieuwe blik naar je HR beleid en organisatie te kijken.
Denk even hierover na
Ik wil je hierbij alvast even uitnodigen om even gedurende een 10-tal minuten met een andere blik naar je organisatie en personeelsbeleid te kijken. Overloop even deze 3 vragen:
Past je HR beleid bij wie je als werkgever wil zijn?
Zorgt jouw HR beleid ervoor dat je organisatie kan blijven bollen?
Waar zitten er eventueel knelpunten?
Heel erg benieuwd wat het resultaat van deze korte denkoefening is.
Mocht je nood hebben aan een bijkomende blik op je personeelsbeleid? Samen op een andere manier naar je bedrijf kijken en stap voor stap een personeelsbeleid uitwerken dat focust op het duurzaam inzetbaar houden van talenten, dat “gedragen” is en volledig aansluit bij de kernwaarden van de organisatie. Dat is onze POP 3D aanpak.
Indien onze 3D aanpak je wel wat lijkt, boek dan gerust eens een kennismakingsgesprek in – maar doe dat wel maar pas na het wisselen van je banden want één ding staat vast: op winterse wegen rijden met zomerbanden is niet zonder risico en brengt je niet op je bestemming.